Agilitykurs i helgen del2!!

Helgen fortsatte med en massa intressanta idéer som snurrade i huvudet. Igår så fick vi testa på ett nytt sätt att arbeta med att springa tilll skål. Det var inte bara att släppa hunden till skålen utan man skulle tänka på själva transporten till själva släppet. Det som man oftast inte bryr sig om. Det var väldigt svårt att hålla kolla på både hund godis och vart man skulle gå. Det är i såna övningar man önskar att hunden vore en aningens större. Inte skoj alls att gå framåtlutad hålla en godis framför munnen på hunden och med den andra hålla i hennes halsband och samtidigt kolla åt vilket håll men har sina axlar och samtidigt med det se åt vilket håll man ska. Herregud vilken dålig koordinationsförmåga man har och va trött i benen man blir av att gå kutryggad ett par varv. Vi fick sen leda hunden mot tunneln och släppa hunden. Vi kunde till och med släppa hundarna vis sidan av tunneln och de sprang genom tunneln och till godisskålen. Riktigt häftigt att det gick så snabbt för dem att förstå övningen.

Efter fikapausen så gick vi i genom hur man kan få hunden att fokusera mer på hinder. Vi skulle nu kasta leksak till hunden så fort den hoppade och leksaken skulle landa direkt efter hindert. En del hundar var otroligt duktiga Ronja var lite segare. Hon gillar ju inte leksaker så mycket när vi tränar. Jag hade lånat syrrans godispåse som jag hade fyllt med korv och annat godis. Sen hade jag lekt lite med den innan så hon visste att det var gott gott i den. Men som vanligt så regnade det höst som det är så Ronja var lite off som hon brukar vara vid skräp väder. Så till en början så var hon inte så intresserad av den men sen så använde jag den till transporten och vid själva hoppet så tog jag bort godis och så fort hon  kom på vad hon skulle göra så kom den tillbaka. Efter ett par gånger så gick det som på räls.

Efter lunchen så kom det lite fler personer för Ewa Bertilsson som är helgens tränare skulle föreläsa om "Belöningsteknik och Shaping". Hon pratade mycket om att man måste ha bra timing men också vara väldigt klar över vad det är man vill att hunden ska göra. Klicker är en väldigt bra pryl att använda sig av för att timingen ska bli bättre. Klickern är en pryl som låter klick inget konstigare än så. Klickar den så betyder det belöning för hunden. Klick godis klick godis. Jag gillar klickern för att den gör att hunden måste fundera på vad den ska göpra för att få ett klick man kan verkligen se hunden tänka.


Ewa Bertilsson(sittandes) och tränare L

När jag och Ronja kom hem så var vi så trötta. Men sova kan man ju inte göra så jag satt mig framför datorn en stund för att fortsätta med mitt lilla projekt att skapa en power point presentation till redovisningen. Det är ett litet projekt som jag och Therese påbörjade i fredags. Självklart så ska alla i gruppen vara med och bidra till det som ska stå i presentationen men det tar en bra stund att göra alla animationer. Jag orkade bara göra hälften så idag ska jag fortsätta.

Imorse så började vi med att ha genomgång inne på hundklubben. Där det pågick full aktivitet då det var städdag på hundklubben. Vi hade ju kurs så vi städade undan det som var kvar så fort vi var klara. Idag skulle vi fokusera på de svåra sakerna som man kan stöta på i agility. Slalom och gungbrädan och kontaktfält. Ronja fick vara testhund på gungbrädan. Ronja fick åka hiss på gungbrädan på sina vilkor riktigt kul att se henne be gungan att röra sig så att hon skulle få godis. Sen fick några andra hundar vara testhundar på slalom och nos och tass target.

Vicky med Ronja, Molle och Happy som väntar på nått gott.


Sen var kursen slut buhu jag ville lära mig mera. Jag köpte mig en bok som handlar och klickerträning. Jag har ju blivit en liten klicker galning. Det fungerar och Ronja tycker att det är superkul att jobba. Jag vill börja jobba med klicker på Maya också för hon är ju arbetssökande så det är nog perfekt att använda på henne. Innan vi gick in för sista kaffepausen så städade vi undan de sista hindrena från bana och ställde in dem förrådet för vintervila. Nu så blir det att ladda batterierna inför vårens äventyr.


Så här ser man ut efter en helg på hundklubben i riktigt hundväder.


Nybadad busig Ronja med mattes juice vid sidan om haha ja Therese jag ska börja planera bakgrunden lite bättre haha. Men visst är Ronja söt på bilden?


Nu ska jag äta innan maten blir kall. Sen ska har fortsätta med Power point presentationen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Camillasss

Bloggen om mig och min ridtravare Wotis!!

RSS 2.0