Jag erkänner jag hade fel!!!

Jag är villig att erkänna att jag har fel. Jag har läst en blogg Yasumi där personen som äger bloggen påstod att en Montessori förskola var Reggio Emilia inspirerad vilket låter helt galet. När jag var där och hade VFU i 5 veckor så såg jag inga tecken på att det var något arbete efter Reggio Emilia. Jag är lärarstudent och när jag hade VFU så läste jag min 4de termin av 7. Jag vågar påstå att jag kan ett och annat om de olika pedagogikerna. Jag har nu i efterhand läst förskolans hemsida igen och jag hittade ingenstans där de påstår att de jobbar Reggio Emilia inspirerat utan endast att de är en Montessori förskola. Jag såg bara arbete efter Montessori och det är precis det som de också säger på deras hemsida.

Nu kommer jag till den punkten som jag erkänner att jag hade fel. Jag har genom mina vikarie kollegor inom kommunala förskolor fått reda på att de tydligen ska jobba efter Montessori-pedagogiken och Reggio Emilia inspirerat.

Klart det finns nått som heter genus inom pedagogik det var inte det som jag skrev heller. Eller var det som jag menade. Jag hade bara inte hört någon pedagog som kallade sig genus-pedagog. Det var jag tvungen att kolla upp också och visst finns det de. Jag håller med dig om att genus kan drivas lite väl hårt och bli lite extremt speciellt när man tar bort alla genus laddade leksaker och sen kallar barnen för hen istället för hon och han.

Det jag gillar med genus pedagogik är när den används lagom mycket för att stärka varje barns individualitet och att barnen inte ska känna att de måste leka med dockor för att de är flickor och bilar för att de är pojkar. Barnen ska känna trygghet i sig själva och utvecklas på det sättet som de själva väljer.

Jag erkänner jag hade fel och jag förstår att du reagerade på min kommentar!!

/Camilla
Yasumi
2011-05-22 @ 18:59:46
URL: http://yasumi.blogg.se/

Tusen tack Camilla, alla kan ha fel, och det är inget fel i sig, vi är människor..visst :)



Och jag håller helt med om att både flickor och pojkar ska få leka med dockor/bilar etc.

Blir bara arg och frustrerad på dom som drar det -för- långt.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Camillasss

Bloggen om mig och min ridtravare Wotis!!

RSS 2.0