Övergrepp mot hästen FILM!!

Det har varit mycket prat om detta i Danmark och detta är ett inslag från tv. Jag håller med i allt som sägs det är verkligen ett övergrepp mot hästen att rida på detta sätt. 
 
 
Det talas om att hästen inte får luft och att hjälptyglar är ett sätt att tvinga hästen att gå i en onormal form bakom hand samt att hästen ska gå i lodplan vilket verkar totalts ha glömts bort nånstans inom hästsporten. 
 
Jag rider min häst i en fri form där han får hitta sin form och balans själv men jag har tidigare varit en sån där dra-i-tygeln-tryck-med-sporren-och-få-hästen-att-krulla-ihop-halsen-och-trampa-på-stället-så-ser-den-fin-ut-typ förut. Men för vems skull ser han fin ut?? Nej fy fan säger jag STOPPA DETTA DJURPLÅGERI NU!!!!
JennyM
2013-06-30 @ 22:27:00
URL: http://jmdressyr.se

Jag tycker varken dom är snygga eller att det är att stoppa huvudet i sanden.. Bara så du vet så kommer det ett inlägg om din kommentar, men det var för att någon efter dig hade kommenterat på snäppet värre sätt..

Men jag tycker inte alls det är konstigt att en fyraåring med stora gångarter som växer trampar av sig skor. Han har jättefina hovar annars och sådär men han är extremt aktiv i hagen och jag vill att han ska va det. Men fyra tappskor på 4 veckor är inte okej... Vi har dessutom en toppenhovslagare och jag har provat MASSOR!

Goodie däremot är ett extremfall, han har verkligen urusla fullblodshovar som vi tillochmed haft veterinärer och hovslagare från hela världen som uttalat sig om. Det är specialskor med boots på som gäller enligt dom, han får verkligen inte trampa av sig skor då det är katastrof för hans del... Jag har absolut inte bootsen för att jag tycker det är roligt eller snyggt, det är bara jobbigt och tråkigt. Men jag har hellre det så dom får springa omkring och busa i hagen än att gå i en liten fyrkant eller så :)


Svar: Helt okej att skriva inlägg om min kommentar jag står för det jag skriver. Vissa tappskor får man leva med när man väljer att sätta skor på sin häst. Dock är det ju inte hovarna det är fel på när hovkvalitén dålig det är hela hästen och det kan ingen hovslagare i världen fixa med en järnsko. Du kan aldrig sko en häst frisk. Det är nått man måste arbeta med inifrån. Hovarna speglar hästens välmående.Klart en häst kan vara galet aktiv i hagen och leka så att skorna flyger av men hovkvalitén kan alltid förbättras om man utgår från hästens inre balans.
Camilla




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Camillasss

Bloggen om mig och min ridtravare Wotis!!

RSS 2.0