Citat från en intervju!!

Jag läste nyss ett utdrag ur en intervju med Mikaela Lundgren som driver bloggen (http://brokk.blogg.se/). Det är Mind Wide Open (http://mindwideopen.blogg.se/ ) som intervjuat. Jag läste urdraget på http://dancinghorses.blogg.se. Jag tycker att svaret är mycket tänkvärt och mycket kloka ord. 
 
"8. Så som jag ser det sitter inte du och sliter dina hästar i munnen för att få ner dom i form, hur kommer det sig?
Vad är "i form"? Varför ska man behöva slita dom i munnen?
Jag vill att mina hästar ska bära sig själva, att ridningen ska vara något roligt, harmoniskt och enkelt. Jag ska inte behöva sitta och ge dom stöd i munnen, jag ska inte behöva driva dom framåt hela tiden, jag ska inte behöva "rama in dom" för då anser jag att någonting har gått fel.
Vi har hittat en ridstil som passar oss ypperligt, där vi når förståelse, kommunikation, bärighet, harmoni och glädje på ett trivsamt och hälsosamt sätt. Det vill säga på lång tygel, utan hjälpmedel. Ridstilen har också hjälpt till att rehabilitera många hästar genom åren, där var och en av hästarna nu blir överösta med beröm för sin mjuka, lediga och välbyggda muskulatur av både equiterapeuter, IR-terapeuter och veterinärer."
 
Jag utgår från samma tankestätt som Mikaela svarar i intervjun. En häst ska inte behöva drivas på ständigt och ha stöd i munnen den ska kunna bära sig själv och vilja röra sig framåt annars är nått fel.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Camillasss

Bloggen om mig och min ridtravare Wotis!!

RSS 2.0