För er som kanske överfodrar era hästar!!

För att inte hästen ska få problem med mage och tarm, bör den inte utfodras med mer än 0,4 kg kraftfoder per 100 kg kroppsvikt vid varje utfodringstillfälle. Det betyder att en häst som väger 500 kg får äta
max 0,4 kg *5 = 2 kg kraftfoder vid ett och samma tillfälle. En för stor mängd kraftfoder per dygn kan
leda till att hästen blir stallmodig (pigg), okoncentrerad och därmed mer svårutbildad.
Detta är något väldigt viktigt som alla med hästar bör tänka på.

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_5926/ImageVaultHandler.aspx

För att inte hästen ska få problem med mage och tarm, bör den inte utfodras med mer än 0,4 kg kraftfoder per 100 kg kroppsvikt vid varje utfodringstillfälle. Det betyder att en häst som väger 500 kg får äta
max 0,4 kg *5 = 2 kg kraftfoder vid ett och samma tillfälle. En för stor mängd kraftfoder per dygn kan
leda till att hästen blir stallmodig (pigg), okoncentrerad och därmed mer svårutbildad.
Så jag tycker inte att jag ger min häst för lite mat han får alldeles lagom med foder och just nu så hinner jag inte rida han så mycket så nu får han ännu mindre mat.

Vanlig matolja kan också användas som foder till hästar som är magra eller om grovfodret innehåller
mycket protein och för lite energi. Vilken olja som används spelar inte så stor roll, så länge den är av
samma kvalitet som den olja vi människor äter.

Jag ger han matolja och han är galet pigg men jag ger det för att smörja hans hals och tarmar då han har haft kolik och foderstrup förstoppning under hösten. Just nu är han alldeles lagom pigg eftersom att jag endast hinner skritta honom en kortis eller longera honom.


Until next time
XOXO
Jessica
2011-12-04 @ 17:48:07
URL: http://mylifebyjessica.bloggplatsen.se

Svar på kommentar:

Okej, håll utkik på min blogg efter resultatet i tävlingen!



Tack för din kommentar Camilla.

Kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Camillasss

Bloggen om mig och min ridtravare Wotis!!

RSS 2.0