Jävla häst!!!

Idag är min häst gratis usch va arg jag är på honom. Jag tänkte skritta en sväng i skogen så jag tog tredelade bettet. Dumt mycket dumt han fick toktryck och låtsades bli rädd för en travhäst och en traktor som var på andra sidan fältet ca 500m bort så han drog genom skogen hem. Jag höll in ha såpass att han trippade fram men innan han kom upp i skogen så kämpade jag med att få han att gå vidare vilket resulterade i att han kastade sig 3-4 ggr runt så jag höll på att ramla av. Han är inte rädd för varken andra hästar ett traktorer och han har gjort så här en gång förut men då hade jag skarpare bett så han gav upp efter att ha kastat sig endast en gång och då var det skidåkare som dök upp bakom ett par buskar. Han var inte kontaktbar och hans hjärta slog så hårt att jag kände det genom sadeln. Jag fick han inte att stanna och när han väl stannade till så drog han ner huvudet och drog tyglarna ur handen  och vände jag honom så kastade han sig igen. Till slut stannade han till för han såg en människa så då hoppade jag av honom annars hade han skenat hem på vägen. Efter att jag hoppat av så gick jag mot traktorn och då var den inte alls farlig men han var fortfarande blockerad av stress. Riktigt obehagligt så nu kommer jag fortsätta använda mitt tredelade pessoabett för då lyssnar han iaf på mig.
Nån annan som har upplevt samma sak?? Tips om hur man ska tackla detta problem mottages gärna. Jag tror att detta kan bero på att han känner sig friare på mildare bett då trycket i nacken inte finns på vanligt tredelat bett och att hans stela muskler i ljumskarna är läkta.
Idag är min häst gratis usch va arg jag är på honom. Jag tänkte skritta en sväng i skogen så jag tog tredelade bettet. Dumt mycket dumt han fick toktryck och låtsades bli rädd för en travhäst och en traktor som var på andra sidan fältet ca 500m bort så han drog genom skogen hem. Jag höll in ha såpass att han trippade fram men innan han kom upp i skogen så kämpade jag med att få han att gå vidare vilket resulterade i att han kastade sig 3-4 ggr runt så jag höll på att ramla av. Han är inte rädd för varken andra hästar ett traktorer och han har gjort så här en gång förut men då hade jag skarpare bett så han gav upp efter att ha kastat sig endast en gång och då var det skidåkare som dök upp bakom ett par buskar. Han var inte kontaktbar och hans hjärta slog så hårt att jag kände det genom sadeln. Jag fick han inte att stanna och när han väl stannade till så drog han ner huvudet och drog tyglarna ur handen  och vände jag honom så kastade han sig igen. Till slut stannade han till för han såg en människa så då hoppade jag av honom annars hade han skenat hem på vägen. Efter att jag hoppat av så gick jag mot traktorn och då var den inte alls farlig men han var fortfarande blockerad av stress. Riktigt obehagligt så nu kommer jag fortsätta använda mitt tredelade pessoabett för då lyssnar han iaf på mig.

Nån annan som har upplevt samma sak?? Tips om hur man ska tackla detta problem mottages gärna. Jag tror att detta kan bero på att han känner sig friare på mildare bett då trycket i nacken inte finns på vanligt tredelat bett och att hans stela muskler i ljumskarna är läkta.
Anna m. Ridtravaren Emmet
2012-01-31 @ 22:16:46
URL: http://supertravarna.blogg.se/

när du skaffade din häst, hade han blivit riden på pessoa tidigare? vad hade han för bett tidigare och i början när du hade skaffat honom?

Camilla
2012-01-31 @ 22:28:20
URL: http://camillasss.blogg.se/

Jag har ägt han sen 07 om jag inte minns helt fel jag fick han ca 1 år efter att jag blev medryttare på honom. Då red jag på lite olika bett 09 då han flyttade till fodervärden så reds han så gott som bara på tredelat. Under tiden han varit hos fodervärden så har han nästan bara ridits på pelhemstången. Nu har han varit hemma ett år och jag har ridit mestadels på pessoa ibland tredelat då han inte gillade pelhamstången utan vart stum. När han kom till mig 07 eller när det nu var så hade han bara blivit promenad riden och travtränad och var inte utbildad i ridningen alltså inte riden alls på pessoa innan han kom till oss.

sandra
2012-02-01 @ 05:47:18

Överskottsenergi!

Camilla
2012-02-01 @ 09:44:58
URL: http://camillasss.blogg.se/

Ja antagligen lite överskotts energi nu när han inte har ont längre. Nåja imorgon ska han få komma ut igen dock med skarpt bett istället. No more miss nice girl!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Camillasss

Bloggen om mig och min ridtravare Wotis!!

RSS 2.0