Ang skrivelser om hönäten!!!

Jag blir så trött på att folk hela tiden försöker smutskasta olika saker. Just nu är det hönäten som det snackas om att hästarna ska få ont av. Ehhh nej skulle inte tro det jag tror snarare att folk försöker hitta nått att skylla på istället för att inse att problemen sitter djupare än så. Näten är superbra och våra hästar älskar dom. De vägrar att äta från marken de vill bara ha hö i näten och om nått råkar hamna på golvet så ligger det kvar på golvet.
Det påstås att hästarna skulle må dåligt i nacke hals och manke av att få vrida på sig för att äta samt rycka för att få loss hö ur nätet. Man frågar sig då om de nånsin sätt en häst gnaga på ett träd eller beta gräs från marken. De vrider gärna på skallen för att gnaga på trädet och de rycker faktiskt när de betar också. Våra hästar har alldeles nyligen blivit kollade av kiropraktor och denne sa att de mådde bra och det var inget fel på dom. Våra hästar kommer fortsättningsvis få sin mat i näten för jag ser ingen som helst anledning till att ta bort dom pga dessa studier. Våra hästar är så nöjda och fridfulla sen de fick sina nät och de har ätit ur näten i över ett år nu.
 
Jag skulle mer tro att dessa påstådda problem kommer från felaktig ridning än att det skulle bero på näten. 
 
MandaS - Hästskötare
2014-02-18 @ 18:24:24
URL: http://www.mandasliv.wordpress.com

De som irriterar mig är att de inte ens är forskning, utan de är en några massörer osv som tror att de är i samband med att de äter ur nät. Jag vill gärna se forskning på saker och ting innan jag bestämmer mig för bu eller bä. Visst jag var skeptiskt till hönät men efter 1 vecka med de till ponnyn så är hon mycket lugnare och inte alls lika hetsig över maten plus att hennes mage som krånglat i över fem år är bra (!) Inga koblajjor längre. Så kommer fortsätta med de till henne. Och hon rycker inte ur nätet utan hon pillar ut stråna med mulen :)

Svar: Nä precis det är ju inte ens forskning utan bara några massörer som bara försöker skylla på nått så deras patienter ska må bättre. Jag ser också att våra hästar är lugnare och äter lite i taget istället för att som din hetsäta. Carolina(fuxen) åt förut max 8 kg grovfoder per dygn men nu med näten så äter hon det dubbla så nu klarar hon sig utan kraftfoder för att hålla hullet. Wotis(den bruna) hetsåt hela tiden han kunde vräka i sig massor av grovfoder han hade troligen magsår för han stod många timmar utan mat eftersom att jag inte visste bättre. Numera äter han bara grovfoder och det finns mat kvar så han äter mycket lugnare nu. Jag ser bara fördelar i näten för båda hästarna. Våra hästar rycker och sliter ibland men de vägrar att äta på marken och så fort man ska fylla nätet ute så lämnar de höet som finns på marken. Jag tycker att det är ett bra mått på vad de föredrar.
Camilla




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Camillasss

Bloggen om mig och min ridtravare Wotis!!

RSS 2.0